Verkooptrainingen: succesvol in verkoopgesprekken

Stijgende lijn verkoopresultaat met verkooptrainingen Coach + Result

7 tips om uw verkoopgesprekken tot een succes te maken!

Verbeter uw resultaat met de verkooptrainingen van Coach + Result

In onze verkooptrainingen leert u onder andere uw verkoopgesprekken gestructureerd op te bouwen, zodat u op efficiënte wijze uw doelen behaalt. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan het proactief herkennen en benutten van commerciële signalen, wat ervoor zorgt dat uw verkoopresultaat verbetert. Wij geven u alvast 7 tips die leiden tot meer succes:

  • Ga goed voorbereid op klantbezoek.
    Zoals wij altijd zeggen in onze verkooptrainingen: ‘een falen in de voorbereiding, is de voorbereiding op het falen’. De waarheid als een koe, want door een goede voorbereiding is de kans op succes aanzienlijk groter! Dit heeft drie redenen: u kunt snel en efficiënt handelen, u komt professioneler over en u kunt een duidelijk beeld geven van het eindresultaat, omdat u vooraf een duidelijk doel heeft bepaald.
  • Zorg ervoor dat je op tijd bent!
    Vertrek op tijd. Dit lijkt een open deur, maar hoe vaak overkomt het u dat er onverwacht toch iets tegenzit! U komt direct op een 1-0 achterstand en de kans op een goede eerst indruk is verkeken. U heeft minder gesprekstijd en de kans bestaat zelfs dat een klant helemaal geen tijd meer voor u heeft. Zorg er altijd voor dat u mogelijke tegenslagen vooraf incalculeert. Redt u het desondanks niet om op de afgesproken tijd aanwezig te zijn, stel de klant dan tijdig op de hoogte!
  • Start met een korte ‘social talk’
    Begin het gesprek met een korte en relevante ‘social talk’. Praat niet over irrelevante zaken als het weer of de drukte op de weg, maar praat bijvoorbeeld over een ontwikkeling in de markt waar in de klant zich begeeft. Voorkom dat de klant het gevoel heeft dat hij zijn kostbare tijd verspeelt! De ‘social talk’ biedt namelijk een goede kans om te zorgen dat de klant zich u herinnert. Bovendien kunt u, aan de hand van de reactie van de klant, inschatten wat voor type hij is en de juiste houding bepalen.
  • Stel een gespreksagenda op
    Refereer, nadat u uzelf heeft voorgesteld, aan de afspraak die voorafgaand aan het gesprek is gemaakt. Geef duidelijk aan wat het doel van het gesprek is en welke onderwerpen u in het gesprek wilt bespreken. Belangrijk! Vergeet daarbij niet aan de klant te vragen, of er punten zijn die hij zelf nog aan de agenda wil toevoegen. Vertel de klant hoeveel tijd u heeft gereserveerd voor het gesprek en check hoeveel tijd hij hier zelf voor heeft vrijgemaakt, om te voorkomen dat u uw verhaal niet af kunt maken.
  • Rond de inventarisatie volledig af voordat u uw ‘oplossing’ presenteert
    Start pas met presenteren als u de klantbehoeften en –situatie volledig heeft geïnventariseerd. De impact van je presentatie is veel groter als u deze in één keer geeft, in plaats van steeds een klein stukje te vertellen tijdens het gesprek. Daarnaast kunt u de voordelen van uw product en/of dienst naadloos laten aansluiten op zijn behoeften en situatie, waardoor uw presentatie nog krachtiger is.
  • Sluit bij het horen van een koopsignaal direct af
    Een koopsignaal is een vraag of opmerking of non-verbaal signaal van de klant waaruit interesse blijkt. Door af te sluiten zorgt u ervoor dat u de klant commitment laat geven. U heeft de klant al van een advies voorzien dat aansluit op zijn behoeften. Zorg er dan ook voor dat u de klant in de afsluitfase een beslissing laat nemen.
  • Maak concrete vervolg afspraken
    Maak concrete afspraken over het vervolg (afwikkeling order, opvolging voorstel, etc.). Let op: te vaak wordt dit ‘nog even’ gedaan in de deuropening, bij het naar buiten gaan: de handen worden geschud ter afscheid, waarna de verkoper er nog even aan toevoegt: ‘En dan bel ik u volgende week nog even om verder af te spreken!’ Het maken van vervolgafspraken maakt een belangrijk deel uit van het verkoopgesprek en dient te zijn gedaan voordat u opstaat om afscheid te nemen. Maak deze afspraken concreet: spreek af wat u gaat doen en wanneer.

Wilt u succesvoller zijn in uw verkoopgesprekken en een beter verkoopresultaat behalen? Of wilt u dat uw medewerkers beter leren verkopen? Bekijk het aanbod verkooptrainingen op onze website of schrijf uzelf/uw medewerkers direct in.

Meer informatie

Brochure
close slider

Ik ontvang graag de brochure met algemene informatie over Coach + Result en het aanbod in mijn mailbox: